top of page

Průzkum: Umělá inteligence a čeští podnikatelé

V rámci pravidelného průzkumu HPCG z podzimu 2023 jsme se čelních představitelů (majitelé, jednatelé a C-level management) českých firem zeptali, jak vnímají nástup technologického fenoménu obecně nazývaný jako umělá inteligence a digitální transformace.


Z výsledků průzkumu vyplývá, že většina dotazovaných firem, resp. Jejich čelných představitelů, vnímá potřebu digitalizace svého podnikání a novým technologiím se v principu nebrání. Na druhou stranu, až na výjimky (tzv. „early adopters“) jsou čeští podnikatelé spíše konzervativní. Významně záleží na odvětví. Např. CEO úspěšné české softwarové firmy MyQ Martin Januš, jejíž tisková řešení používájí desítky milionů uživatelů po celém světě, na otázku, zda si myslí si, že by šlo AI využít i ve světě tisku odpovídá:

„Nemyslím, já to dokonce vím, protože jsme do našeho cloudového produktu MyQ Roger zrovna přidali integraci s ChatGPT. Vždy, když tohle vyslovím, tak vidím spoustu rozčarovaných úsměvů. Ale když dodám, že díky této integraci dokážete jednoduše naskenovat nějakou smlouvu v cizím jazyce kamerou vašeho telefonu, aplikace dokument vyčistí, rozpozná text, uloží do PDF a následně vám ve vašem jazyce zobrazí nebo přečte shrnutí, o čem ta smlouva je, nebo daný dokument, třeba účtenku, klasifikuje a zařadí do správné složky, tak vám dojde, jak moc vám AI dokáže ušetřit čas.“

Někde uprostřed stojí většina dotázaných, kteří zatím nevidí převládající přínos a domnívají se, že je ještě potřeba čas na další vývoj. Jak shrnuje Jana Zikmundová, jednatelka Zikmund Electronics: „Z vlastní zkušenosti vím, že se význam umělé inteligence přeceňuje. V některých oborech možná snad najde uplatnění, má ale před sebou ještě dlouhou cestu k dokonalosti. Je nutné sledovat také odborníky, kteří nejsou s plným nasazením umělé inteligence do procesu spokojeni.“

Ve významné menšině stojí podnikatelé, kteří v AI nevidí žádný smysluplný přínos, nebo se dokonce obávají, že bude mít negativní vliv na další socio-ekonomický vývoj. V podstatě se dá říci, že názorové spektrum kopíruje obvyklou Gaussovu křivku, která je brána za standard při zavádění nových – nejen – IT technologií a produktů na trh.


Výsledky celého průzkumu naleznete zde.


Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page