top of page

Jak přežít home office?

Aktualizováno: 10. 2. 2021

Dříve benefit některých firem, dnes téměř jistota každé organizace, která nepotřebuje své lidi ve výrobě nebo distribuci. Občasný home office se hodí každému, ale co když je to situace na týdny nebo měsíce? Existují pravidla, jak home officovat efektivně?

Jako konzultant se živím už od roku 2008, kdy jsem si založil vlastní, v té době one man show firmu, a sídlo firmy bylo pouze virtuální. Práce z domova je mi tedy vlastní, proto i v „normální době“, se snažím alespoň 1 den v týdnu zůstat doma, protože toho nejvíce udělám. Paradoxně nejsem rušen vnějšími vlivy (meetingy, cally, obědy, odpolední káva atp.). Na druhou stranu mám zkušenost, že velká část kolegů není při práci z domova tolik efektivní a vede k tomu řada objektivních i subjektivních faktorů:


Stereotypy a rituály

Mnoho lidí si plete home office s víkendem. Vstává později, snídá později – často až když už sedí u počítače, nepřevléká se z pyžama a tak dále. Pro efektivní práci je třeba nespadnout do uvolněného režimu, takže si nastavte budíka na podobný čas (můžete odečíst čas dopravy) jako byste šli normálně do kanceláře. Nasnídejte, vyčistěte si zuby a převlečte se do normálního, byť casual oblečení. A hlavně, nenechte se svést lákadly jako je playstation, televize, zahrada, bazén a podobně.


Plánování

Denní agendu si naplánujte tak, jako by byl běžný pracovní den. Nenechte svůj časový plán sklouznout, protože musíte přeci vařit, nebo zrovna dávají váš oblíbený seriál. Je to samozřejmě mnohem těžší, pokud se musíte zároveň starat o děti nebo jiné členy domácnosti. Pokud ovšem musíte vařit oběd, zkuste to spojit s přípravou večeře den před. Pak Vám bude stačit běžná cca hodinová pauza a zvládnete i obligátní kávu. Den si rozvrhněte tak, abyste měli čas na snídani, oběd i večerní volný program. Zbytek vyplňte prací.


Pracovní místo

Samozřejmě každý nemá tu možnost, aby se zavřel do své pracovny, kde má veškeré pohodlí a vybavení, ale zároveň nepracujte z postele. Jednak je to po chvíli silně nepohodlné, za druhé nehygienické a stejně tak demotivační. Pohodlný gauč nebo postel je určen na jiné věci než práce s počítačem. Pokud je to jen trochu možné, pracujte u stolu. Ideální je i kvalitní židle, jinak vás budou po pár dnech bolet záda a krční páteř. Většina firem vás jistě ráda vybaví plnohodnotnou klávesnicí, myší, web kamerou a možná si budete moci půjčit i svou židli z kanceláře. Zkuste se zeptat. Nezapomeňte na drobnosti, jako je např. oblíbená květina, soška atp., které vám celodenní sezení jistě zpříjemní. Já mám například sadu propisek ve tvaru golfového bagu a hydroponii slyšící na jméno Rudolf. Oba předměty se mnou putují z kanceláře do kanceláře už více jak 10 let a jsou pro mě jasným symbolem, že jsem v práci.


Umění odpočinku

Stejně jako práce, je důležitý také odpočinek. Pokud je to možné, běžte alespoň 2x denně na 5-10 minut na čerstvý vzduch. Pokud bydlíte v centru velkoměsta, tak se alespoň na chvilku protáhněte. Je to stejné jako dlouhé lety v letadle. Každé 4 hodiny byste se měli alespoň na pár minut projít a protáhnout. Uvidíte, o kolik se vám pak bude lépe pracovat. Zároveň si nepleťte víkend s pracovním dnem. Alespoň sobotu a větší část neděle netravte s notebookem na klíně, ale dělejte úplně jiné věci. Jednak si tím vyčistíte hlavu a taky zlepšíte vztahy se svou rodinou.


Žijeme jen jednou

Bez práce nejsou koláče a podle mě, bez práce ani není život zábava. Ale nezapomínejte taky na svůj soukromý život. Stanovte si pevný termín, kdy už je čas s prací skončit. Běžte udělat večeři, běžte si hrát s dětmi, vyvenčit psa. Prostě se naučte nechat méně důležité věci na druhý den. Obzvlášť doma a čím menší byt máte, tím je to důležitější, oddělujte pracovní prostředí od soukromého. Když jsem pracoval z domova, žili jsme s mou budoucí manželkou v bytě o velikosti necelých 50 m2, oba dokončovali studium na univerzitě a oba zároveň pracovali. Vím tedy o čem mluvím, o to víc si vážím, že dnes máme každý svou pracovnu. Ale kde je vůle, je vždy i řešení.


Takže happy home office!


Autor: Petr H.


bottom of page