top of page

České firmy si potřebu zvýšit efektivitu uvědomují, stále však mají rezervy

České firmy čekají v následujících třech letech růst tržeb. Uvedla to téměř polovina dotázaných v průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, který proběhl na jaře letošního roku mezi rodinnými firmami. Přestože jsou optimistické v odhadech budoucího vývoje, nepolevují v odpovědném přístupu a více než tři čtvrtiny respondentů vidí jako oblast s nejvyšší prioritou zvýšení efektivity fungování své společnosti.

 

Jednou z cest, jak dosáhnout výrazného zlepšení efektivity, nebo také zvýšení ziskovosti podniku, je optimalizace systému řízení a firemních procesů. „V případě systému řízení se jedná především o delegování a jasné nastavení pravomocí a odpovědnosti. Optimalizací procesů se pak rozumí převážně jejich zjednodušení, zpřesnění a zpřehlednění,“ vysvětluje Lenka Hlavatá z poradenské společnosti HPCG.


Rodina Baťových je symbolem úspěšného rozvoje firmy s více než stoletou tradicí, který se bez funkčního managementu neobejde

HPCG na podzim prováděla průzkum také mezi účastníky ocenění Český Goodwill. Pouhá pětina respondentů v něm vyjádřila přesvědčení, že ve firmě mají funkční management s jasně definovanými kompetencemi a zodpovědností, který běžný chod řeší samostatně. Navzdory tomu, většina dotazovaných (60 %) pojí své konání se silným podnikatelským vzorem. Nejčastěji konkrétně uváděným bylo jméno Baťa.


Rodina Baťových je přitom symbolem úspěšného rozvoje firmy s více než stoletou tradicí, který se bez funkčního managementu neobejde. Firma Baťa byla založena v roce 1 894. V roce 1 900 měla už 120 zaměstnanců a již o deset let později pro ni pracovalo 1 500 lidí. „V takovéto velké firmě musí být klasická subordinace, bez toho by to samozřejmě nešlo,“ říká Otakar Moťka, vítěz kategorie Tradice Český Goodwill 2014, který sám zaměstnává skoro 1 800 lidí ve svých sklárnách Kavalierglass.


Díky tomu, že má na koho delegovat, může se Moťka soustředit na strategii. V současné době je tak jeho hlavním cílem Vize 2 037, plán, v němž řeší rozvoj společnosti na příštích více než dvacet let. Také už víte, jak bude v roce 2 037 vypadat Vaše firma?


bottom of page