Exkluzivní rozhovor s první ženou české e-commerce scény, Simonou Kijonkovou, zakladatelkou spol. Zásilkovna s.r.o., která se ze start-up stala obávaným konkurentem České pošty
Otázka č. 1: Jste označována za první dámu e-commerce v ČR. Jak hodnotíte úroveň oboru v tuzemsku v porovnání se zahraničím?
Česká ecommerce je velmi dravá a expanzivní. V ČR máme něco přes 40 tisíc internetových obchodů, což je na obyvatele nejvíce v celé Evropě. V Polsku si zákazník může zboží zakoupit jen z necelých 20 tisíc e-shopů a na Slovensku, v Maďarsku či Rumunsku je toto číslo stále pod 10 tisíc. Ve srovnání s ostatními státy ve střední a východní Evropě jsou internetové obchody s českými vlastníky velmi propracované
a kvalitní, s dobrým UX (UX = User Experience, tedy uživatelská zkušenost, pozn. red.), mají zboží skladem. Proto jsou naše české e-shopy jako Alza, Notino, Astratex nebo Alensa velmi úspěšné také v zahraničí a patří mezi přední e-shopy i v dalších evropských státech.
Otázka č. 2: Jste průkopníkem a největším českým franšízorem v logistice (2 265 poboček ve 12 zemích Evropy). Jaký používáte systém kontroly plnění podmínek franšízy a dodržování hodnot firmy ze strany franšízantů?
Počet výdejních míst Zásilkovny každý den roste. K 19. březnu 2019 máme 2 265 výdejních míst, ke dni vydání tohoto článku jich bude jistě něco k 2 500 a do konce roku plánujeme nárůst počtu výdejních míst na číslo 4 500. Z toho v České republice plánujeme síť výdejních míst zahustit na 3 000, čímž budeme atakovat počet poboček České pošty.
Zásilkovna disponuje kvalitním obchodním týmem v regionech, který se osobně stará o síť franšízantů, pravidelně ji školí a poskytuje support, zároveň máme vlastní informační systém, který kontroluje veškerá data. Zásilkovna má k dispozici zpětné hodnocení kvality služeb poskytovaných franšízanty ze strany zákazníků. Tato data
pravidelně vyhodnocujeme.
Otázka č. 3: Jste majitelkou holdingu Packeta, který aktuálně řídí 10 firem s téměř 700 zaměstnanců po celé Evropě. Jaký styl řízení se Vám osvědčil při vedení tolika lidí a firem?
Jsem zakladatelka Zásilkovny, kterou jsem sama začala budovat v roce 2010. Dnes je Zásilkovna součástí holdingu Packeta, který čítá 10 firem v již 12 zemích. V červnu svými aktivitami pokryjeme celou EU plus Ukrajinu a Švýcarsko. Aktuálně jsem v čele holdingu Packeta, který má 700 zaměstnanců a napřímo řídím executive board, což je celkem devět ředitelů.
Mým úkolem je stanovovat vizi a cíle a kontrolovat plnění těchto cílů. Mým posláním je udržovat ve firmě, i přes velmi rychlý (téměř dvojnásobný) růst, skvělou atmosféru
startupového a rodinného typu a motivovat členy executive boardu, aby dokázali motivovat své členy týmu v jednotlivých
zemích a projektech.
Otázka č. 4: Jste investorkou do IT startupů. Jaká kritéria jsou pro Vás nejdůležitější
při rozhodování, zda konkrétní investici realizovat nebo raději hledat jinou příležitost?
Jsem investorkou do start-upů SizeID a Robeeto. SizeID je aplikace umožňující snadný výběr oblečení online bez nutnosti jeho zkoušení, čímž se zvyšuje kvalita a pohodlí nákupu a snižuje se počet vratek. Robeeto je online P2P platforma, prostřednictvím které si můžete jednoduše sehnat poskytovatele služby typu úklid, hlídání dětí, ale i hodinového manžela, manikérku, vizážistku či doučovatele angličtiny pro zvládnutí maturity.
Oba projekty jsou sice mladé, ale čísla nám neustále rostou. Působím v roli investorky a mentorky obou projektů. Kritéria, která mne vedla do projektů investovat, je
kombinace skvělého nápadu, dobré realizace, kvalitního týmu, který má tah na branku, škálovatelnosti a prorůstových výsledků, tj. zákazníci službu chtějí.
Simona Kijonková
Je známá podnikatelka, vizionářka a investorka do start-upů. Vystudovala management na VŠE a finance na UJEP. V roce 2010 založila společnost
Zásilkovna a během osmi let z ní vybudovala mezinárodní logistickou firmu se 790 mil. obratem. Simona aktuálně stojí v čele holdingu Packeta, což je deset firem, kam spadá i česká
Zásilkovna a řídí 700 zaměstnanců. Její ambice jsou dále prorůstové a expanzní. Současně Simona Kijonková investuje do dalších start-upů (MYPS,
SizeID, Robeeto). O problematice e-commerce přednáší, vysvětluje v médiích, i na řadě oborových akcí, z nichž mnoho také pořádá. Nejnovějším takovým formátem je E-commerce ples, který se poprvé konal 26. ledna 2019.
Otázka č. 5: Jaká největší pro a proti spatřujete ve sdílené (P2P) ekonomice?
Sdílená ekonomika je stále ještě na svém začátku, nicméně jsem přesvědčena, že se jedná o budoucnost celé ekonomiky. Tak jako e-commerce se podílí na maloobchodu rok od roku větším číslem, aktuálně atakujeme 10 %, tak i sdílená ekonomika bude hrát v budoucnu v rámci celé ekonomiky významnou roli.
V rámci sdílené ekonomiky spatřuji více pozitiv než negativ. Propojení poptávky s nabídkou online bez zprostředkovatelů a sdílení věcí a služeb vnímám jako možnost rychlejšího růstu celé ekonomiky, která má ale zároveň menší negativní dopad na životní prostředí.
Otázka č. 6: Jste vizionářkou a inspirací pro mnoho lidí a podnikatelů. Odkud čerpáte
inspiraci Vy?
Inspirací je mi moje rodina, manžel, moje tři děti a nejbližší přátelé. Nápady ke mně přicházejí každý den. Úspěch netkví ale pouze v nápadu, ale především v jeho realizaci.
Otázka č. 7: Jste manželkou a matkou tří dětí. Kolik času denně se vám daří trávit s rodinou?
Dnes již pracuji v průměru pouze šest hodin denně, nicméně s ohledem na moji roli musím být v daném čase efektivní na 250 procent.
Zdroj: Magazín KPCG
Comentarios