top of page

Intervence bereme jako počasí

Na otázku měnových intervence jsme se zeptali v pravidelném průzkumu HPCG také účastníků loňského ročníku projektu Český Goodwill. Přinášíme vám výsledky, jak osobně hodnotí čeští podnikatelé počínání České národní banky.

Čtvrtina respondentů vnímá zásahy ČNB za účelem udržení kurzu koruny poblíž úrovně 27 CZK / EUR za pomoc podnikatelům. Shodují se, že vývozu tato politika pomohla. Vzhledem k tomu, že Česká republika je převážně exportní zemí, jeví se tento argument jako opodstatněný.


Stejné množství dotázaných (25 %) naopak s kurzovým závazkem, který ČNB přijala na podzim roku 2013, nesouhlasí. Neměl podle nich totiž buď žádný reálný dopad, nebo ekonomice spíše škodí. Tento názor zastává také Linda Vaňková, majitelka firmy Cliché Shoes. „Mně osobně prvotní intervence způsobila velkou ztrátu,“ vysvětlila.


Většina podnikatelů, kteří se do průzkumu zapojili, je k měnové politice České národní banky indiferentní. 50 % respondentů uvedlo, že na tuto otázku nemá konkrétní názor. Radka Martínková, spolumajitelka firmy Bamboolik, přirovnala zásahy ČNB k počasí: „Ovlivňuje nás to, ale nic s tím nenaděláme. Místo nadávání, že prší, si prostě vezmeme gumáky a deštník.“


Kurzová politika a výkyvy kurzů pro ni nejsou zatím klíčové. „Již teď se ale pro budoucnost informujeme o nástrojích, kterými se budeme chránit v době, kdy klíčové být začnou,“ dodala Martínková.

Průzkum HPCG - vnímání intervencí ČNB
bottom of page